Motoryka mała i sprawność manualna Twojego dziecka

Zestaw wskazań dla rodziców do pracy z dzieckiem o
obniżonej sprawności manualnej i motorycznej


Przykłady ćwiczeń usprawniających  motorykę małą:

  • swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami,
  • kredkami świecowymi, pastelami
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł,
  • wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny
  • zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem,
  • zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
  • obrysowywanie szablonów
  • zbieranie drobnych elementów pieniążki, ziarenka,-  palcami kciukiem i wskazującym
  • cięcie po narysowanych liniach - prostych frędzelki, - falistych serwetki
  • wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych
  • kształtów z papieru kolorowego
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu
  • wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole,
  • zabawa, idzie kominiarz po drabinie, naśladowanie gry na pianinie,
  • odtwarzanie rytmu padającego deszczu
  • zabawy z plasteliną, modeliną, masą papierową najpierw kuleczek,
  • stemplowanie i kolorowanie
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
  • rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków
  • strząsanie wody z palców
  • zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę
  • zabawy pacynką
  • zabawy guziczkami
  • wyszywanki dla dzieci
  • krążenia palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego.
  • ćwiczenia dłoni- wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania  zamykania
  • ściskanie piłeczek
  • zwijanie palcami chusteczek, apaszek
  • rysowanie patykiem po ziemi
  • faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot bocianów
  • rysowanie szlaczków Dennisona
  • gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
  • rzucanie woreczków lub piłeczek - kto dalej
  • toczenie piłki do dołka
  • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
  • "rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiot
  • układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.
  • układanie z patyczków, np. płotów


Jednym z przykładów ćwiczeń usprawniających sprawność manualną sa

zabawy paluszkowe niezwykle lubiane przez dzieci.Przy pomocy wierszyków dzieci wzbogacają słownictwo, ćwiczą rozwój mowy. Zabawy paluszkowe ponadto sprzyjają w pogłębianiu więźi emocjonalnej rodzica z dzieckiem.

Zachęcamy do tej formy ćwiczeń poniżej przedstawiamy przykłady:

Tędy płynie rzeczka

Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),

idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),

Tu przebiegły konie - patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),

tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),

A tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),

zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),

Spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),

czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi),


Bawiły się dzieci.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak jeden nie może to drugi mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak drugi nie może to trzeci mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak czwarty nie może to piąty (kciuk) mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak piąty (kciuk) nie może to piąstka mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak piąstka nie może to łokieć jej pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak łokieć nie może to czoło mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak czoło nie może to głowa mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

jak głowa nie może to nic już nie pomoże


Mamo, Mamo...


Składamy razem swoje dłonie (dotykają się tylko czubki palców). Po każdej sylabie po kolei odrywamy od siebie (zaczynając od kciuka) i z powrotem składamy palce, mówiąc:

Ma-mo, ma-mo!
Co, co, co?
Ja-dą goś-cie!
No to co?

Teraz trzymając pozostałe palce złączone ruszamy tylko serdecznymi,
które się krzyżują - raz po jednej, raz po drugiej stronie i mówimy:

Dzień dobry! Dzień dobry!

Następnie palce, które "się kłaniały" całują się, a my cmokamy (trzy razy).
I powtarzamy jeszcze raz gesty i słowa:

Dzień dobry! Dzień dobry!

oraz cmokanie.


Członkowie Rodziny Dziecka

Wesoła i bardzo lubiana przez maluchy zabawa. Każdy członek rodziny jest w niej wymieniany

i ma swoje miejsce! Często dzieci chcą, żeby ją powtarzać na obu rączkach.
Polega na głaskaniu/dotykaniu kolejno wszystkich paluszków dziecka.  Zaczynamy od kciuka, potem kolejno palec wskazujący, środkowy, serdeczny i mały.

Ten paluszek to jest dziadziuś, (kciuk)
a ten obok to babunia, (wskazujący)
Ten paluszek to jest tatuś, (środkowy)
a ten obok to mamunia. (serdeczny)
A ten to dziecinka mała ......(tu pada imię dziecka - mały palec)
I jest rodzinka cała (zamykamy rączkę dziecka w piąstkę).


Idzie myszka do braciszka.

Idzie myszka do braciszka.

Tu wskoczyła, tu się skryła.


(ruchy tak jak w zabawie ,,Idzie rak". Na słowa "tu wskoczyła, tu się skryła" chowamy rękę pod pachę, a następnie za kołnierz  dziecka).